اعضای هیات علمی به عنوان مهمترین نیروی انسانی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در تحقق اهداف عالی دانشگاه ها که همانا توسعه پایدار وهمه جانبه کشور می باشد، بسیار موثر میباشند.
بنابراین موفقیت دانشگاه ها، قویا وابسته به توانمندی های اساتید و بهبود و ارتقاء مستمر عملکرد ایشان می باشد.
از طرفی ارتقاء سطح كيفيت آموزش و تربيت نيروي متخصص در راستاي نيازهای جامعه از جمله رسالتهای دانشگاه ها است، که در برنامه راهبردی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز به آن اشاره شده است.به همین دلیل حفظ و ارتقاي كيفيت آموزش از وظايف اصلي اعضای هیات علمی و نظام آموزشی محسوب می شود.
برای حفظ و ارتقاء کیفیت آموزش، برخورداري دانشگاه از نظام منسجم و جامع ارزشيابي استاد لازم و ضروری می باشد. هرچند ارزشیابی استاد در حیطه آموزش دارای هدفِ ارتقاء سطح کیفی آموزش ها و بهبود فرایند یاددهی – یادگیری و نهایتا تربیت دانش آموختگانی با توانمندی بیشتر و موثرتر می باشد، نظام ارزشیابی اساتید در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با دو هدف اصلی ذیل طراحی و اجرا گردیده است.
۱- ارتقاء و بهبود عملکرد اعضای هیات علمی
۲- کمک به تصمیم گیریهای مدیریتی به منظور تامین پاسخگویی اجتماعی نظام آموزشی دانشگاه
در این نظام لازمست ارزشیابی ها به صورت مستمر و با استفاده از روش های ارزیابی مختلف که دارای پایایی و روایی لازم می باشند انجام گیرد و در آن دیدگاه های دست اندرکاران مختلف لحاظ شود.
سابقه تأسیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به سال ۱۳۲۵، زمان تشکیل آموزشگاه عالی بهداری بر می گردد ولی اولین شواهد دال بر ارزشیابی استاد به سال ۱۳۴۲ مربوط می شود. دکتر کثيري در کتاب عشق نهفته (مروري بر زندگينامه ي دکتر حکمي) مدرکي را ارائه مي دهد که در سال ۱۳۴۲( ۸ سال قبل از دانشگاه بوعلی همدان که به عنوان اولین دانشگاه دارای ارزشیابی استاد در ایران شناخته می شود) دانشجويان دکتر حکمي در دانشکده پزشکي دانشگاه اصفهان، ايشان را ارزشيابي نموده و مسئول وقت بر اساس نتايج آن، اين استاد را مورد تشويق قرار داده است. این اسناد نشان دهنده اهمیت ارزشیابی و تاکید پیشکسوتان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر این مهم می باشد.
نظام ارزشیابی استاد در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به شکل رسمی از سال ۱۳۶۸ با نظرسنجی از دانشجویان آغاز شد و طی سالهای بعد با تغییراتی روبرو شد از جمله این تغییرات، نظرسنجی از مدیران و حتی در دوره ای نظرسنجی از همکار و خودارزیابی بوده است.
در حال حاضر ارزشیابی استاد توسط مرکز مطالعات وتوسعه آموزش پزشکی و با همکاری مستقیم دانشکده ها هدایت و اجرا می گردد.
- تكيه بر ارزشها و مباني ديني و فرهنگي
- رعایت عدالت در قضاوت
- رعایت حقوق انسانها
- اولویت دادن به آموزش با کیفیت
- حفظ شان و منزلت اعضای هیات علمی
- احترام به دانشجویان و نظرات ایشان
- ارتقاء مستمر اجزاء سیستم ارزشیابی استاد در سطح دانشگاه
- نظارت بر انجام بهینه ارزشیابی استاد در دانشکده ها
- جلب مشارکت اساتید در طراحی و بهبود فرایندها
- جلب مشارکت دانشجویان در جنبه های مختلف ارزشیابی استاد
- بازنگری و بهبود مداوم روش ها وابزارهای ارزشیابی استاد
- تقویت نقش ارزشیابی استاد در بهبود عملکرد آموزشی از طریق ارائه بازخورد مؤثر
- پاسخگویی مناسب به ذینفعان ارزشیابی استاد در سطح دانشگاه
نام و نام خانوادگی: دکتر سپیده جمشیدیان
رتبه علمی: استادیار
رشته تحصیلی: دکترای تخصصی آموزش پزشکی
شماره تلفن: 03137923355
پست الکترونیک:
آدرس: دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، مديريت مطالعات و توسعه آموزش پزشكي، طبقه دوم، اتاق 305
- اجرای فرایندهای ارزشیابی استاد (در حیطه وظایف مرکز مطالعات)
- فراهم کردن بستر لازم برای ارزشیابی آنلاین اساتید با حفظ اصول رازداری و محرمانگی در جمع آوری و نگهداری اسناد مربوطه
- همکاری در تهیه فرم های ارزشیابی استاد
- نظارت بر فرایند جمع آوری اطلاعات درباره عملکرد اساتید
- جمع بندی و تحلیل اطلاعات جمع آوری شده
- صدور کارنامه ارزشیابی و ارسال به اساتید، رؤسای دانشکده ها و هیأت ممیزه حسب مورد
- ارائه بازخورد در صورت درخواست توسط اساتید
- برگزاری جلسات کمیته ارزشیابی دانشگاه
- رسیدگی به شکایات در خصوص فرایند و نتایج ارزشیابی استاد
- اقدام و نظارت در زمینه ارتقاء سیستم ارزشیابی استاد چه در بستر نرم افزاری و چه به صورت دستی
- تهیه گزارش روند تغییرات نمرات ارزشیابی اعضای هیات علمی و ارائه گزارش مکتوب و مستند به رئیس دانشکده به منظور استفاده در تصمیم گیریها و پیشنهاد تغییرات
- ارائه پیشنهاد انجام طرح های پژوهشی در زمینه ارتقاء سیستم ارزشیابی استاد
کارشناسان واحد ارزشیابی اساتید
نام و نام خانوادگی: آزیتا توکلی
مدرک تحصیلی: کارشناسی
رشته تحصیلی: مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
پست الکترونیک: Az.tavakoli@yahoo.com
- نظارت بر انجام ارزشیابی مستمر فعالیتهای آموزشی اساتید در هر نیمسال در تمام دانشکدهها
- نظارت بر حسن اجرای انجام ارزشیابی آنلاین توسط دانشجویان
- انجام اقدامات لازم جهت صدور کارنامه ارزشیابی کیفیت تدریس و نظم و انضباط آموزشی
- صدور کارنامه کلیه دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
- ارزشیابی اخلاق حرفه ایی توسط دانشجویان به صورت آنلاین
نام و نام خانوادگی: فاطمه مهدیه
مدرک تحصیلی: کارشناسی
رشته تحصیلی: معماری
شماره تماس: ۳۷۹۲۳۳۷۱
آدرس: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، طبقه همکف، اتاق ۱۱۸
- انجام ارزشیابی نظم و انضباط اساتید و صدور کارنامه
- استخراج و تجزیه پرسشنامههای بالینی دانشکده پزشکی
- انجام ارزشیابی کیفیت تدریس اعضاء هیات علمی
- صدور و ارسال کارنامه اساتید
- پرسشنامه های ارزشیابی عضو هیات علمی توسط مسئولان
- پرسشنامه ارزشیابی عضو هیات علمی علوم پایه پزشکی توسط مسئولان گروه آموزشی
- پرسشنامه ارزشیابی عضو هیات علمی علوم پایه پزشکی توسط مسئولان دانشکده
- پرسشنامه ارزشیابی عضو هیات علمی بالینی پزشکی توسط مسئولان گروه آموزشی
- پرسشنامه ارزشیابی عضو هیات علمی بالینی پزشکی توسط مسئولان دانشکده
- پرسشنامه های ارزشیابی آموزش و اخلاق حرفه ای عضو هیات علمی توسط دانشجویان
- پرسشنامه ارزشیابی آموزش مجازی عضو هیات علمی توسط دانشجویان بین الملل
- پرسشنامه های ارزشیابی آموزش اعضای هیات علمی گروه های بالینی دانشکده پزشکی
- پرسشنامه ارزشیابی آموزش عضو هیات علمی گروه روانپزشکی توسط دستیاران
- پرسشنامه ارزشیابی آموزش عضو هیات علمی گروه طب فیزیکی و توانبخشی توسط دستیاران
- پرسشنامه ارزشیابی آموزش عضو هیات علمی گروه عفونی توسط دستیاران
- پرسشنامه ارزشیابی آموزش عضو هیات علمی گروه ارتوپدی توسط دستیاران
- پرسشنامه ارزشیابی آموزش عضو هیات علمی گروه روانشناسی سلامت توسط دستیاران
- پرسشنامه ارزشیابی آموزش عضو هیات علمی گروه اخلاق پزشکی توسط دستیاران
- سایر پرسشنامه ها
آیین نامه ها
- 1 view